27 January 2012

TOMB RAIDER : LARA CROFT 2012 (ALISON CARROL)


Lara Croft adalah watak fiksyen dan protagonis Enix Square (sebelum ini Eidos Interactive) dalam permainan video siri Tomb Raider. Beliau dibentangkan sebagai ahli arkeologi British yang cantik, bijak, dan olahraga pengembara yang sama ke dalam makam, purba merbahaya dan runtuhan di seluruh dunia. Dicipta oleh Toby Gard dalam tempoh pekerjaannya di UK Design Core dimana watak mula-mulanya muncul dalam tahun 1996 permainan video Tomb Raider. Watak ini juga telah muncul dalam sequels permainan video, dicetak penyesuaian, satu siri filem-filem pendek animasi, filem (digambarkan oleh Angelina Jolie), dan barangan yang berkaitan dengan siri ini. Promosi Rasmi watak termasuk jenama pakaian dan aksesori, angka tindakan, dan pemaparan model. Croft telah juga diberikan lesen untuk promosi pihak ketiga, termasuk televisyen, iklan cetak, penampilan berkaitan muzik dan sebagai spokesmodel.

ALISON CARROL
 
Design Core mengendalikan pembangunan awal ciri-ciri dan siri. Diilhamkan oleh artis pop Neneh Cherry dan watak buku komik Tank Girl, Gard direka Lara Croft kaunter watak-watak wanita yang stereotaip. Syarikat yang diubah suai watak untuk tajuk yang berikutnya termasuk penambahbaikan grafik dan penambahan permainan. American pemaju Crystal Dynamics mengambil alih siri ini selepas 2003 sekuel Tomb Raider: Malaikat Afrit, telah diterima buruk. Pemaju baru reboot watak bersama-sama dengan siri permainan video, Crystal Dynamics memberi tumpuan kepada membuat watak yang lebih realistik. Syarikat yang diubah perkadaran fizikal, dan memberikan cara-cara tambahan untuk berinteraksi dengan persekitaran permainan. Croft telah disuarakan oleh empat pelakon dalam siri permainan video: Gadis Perang Shelley, Judith Gibbins, Jonell Elliott dan Keeley Hawes. 

Pengkritik menganggap Lara Croft watak permainan yang ketara dalam budaya popular. Beliau memegang dua Guinness World Records dan merupakan antara aksara pertama permainan video yang berjaya menyesuaikan diri kepada filem. Debut watak yang diterima oleh industri permainan video, tetapi populariti beliau perlahan-lahan merosot sehingga mereka bentuk semula siri lain pada tahun 2006. Walaupun permainan reboot secara amnya diterima, reka bentuk semula Croft telah bertemu dengan jawapan yang bercampur-campur. Reboot kedua dirancang untuk 2012. Lara Croft adalah juga dianggap sebagai simbol seks, salah satu daripada yang terawal di dalam industri untuk mencapai perhatian meluas. Pengaruh watak itu di dalam industri ini telah menjadi titik perbalahan di kalangan pengkritik; pelbagai pandangan daripada ejen perubahan positif dalam permainan video model peranan negatif untuk anak-anak gadis muda.

No comments: